left
AiudOnline.ro
judetul alba, românia
  bine ai venit
pagina aiudenilor de pretutindeni
  home Home   contact Contact  
    
 
 
cautare rapida aiudeni
cauta Ai o legătură cu Aiudul? Înscrie-te acum în lista aiudenilor.
fotolix.ro
 
AiudOnline.ro / forumul aiudenilor de pretutindeni
 

Ingroparea Farsangului

Articole care au aparut despre Aiud, despre aiudeni.

Îngroparea Farsangului

Mesajde robilix » Vin Mar 12, 2004 12:56 pm

Accent pe Alba - 12 martie 2004

Îngroparea Fărsangului

Ungurii din Rimetea au îngropat toate tentatiile. Începerea Postului Mare este marcat în toată lumea de febra carnavalelor si a ritualurilor de tot felul. Un obicei vechi de 300 de ani s-a păstrat si în judetul Alba într-o comunitate de unguri din Rimetea.

Traditii din Evul Mediu
La iesirea din iarnă si intrarea în postul Pastelui, traditia reînvie în sătucul izolat de la poalele Trascăului. Rimetea este o comună de pe Valea Aiudului în care peste 90% dintre locuitori sunt de etnie maghiară. Oamenii de aici păstrează cu sfintenie obiceiul numit “Îngroparea Fărsangului”, ale cărui origini se pierd undeva în Evul Mediu. Felul în care se desfăsoară este nemaîntâlnit pe meleagurile judetului nostru si poate părea greu de înteles privitorului, mai ales dacă nu cunoaste limba maghiară. “Îngroparea Fărsangului” este o sărbătoare cu costume si măsti, în care personajele principale sunt drăcusori, babe, haiduci si câtiva băieti costumati în domnisoare. Procesiunea întruchipează un alai de nuntă, care are în frunte un preot, alături de mire, mireasă si multe alte personaje simbolice. Rolurile în acest cortegiu se dau numai băietilor, regulă care este o rămăsită clară a pozitiei pe care femeile o aveau în societatea din Evul Mediu. Din acest motiv alaiul are un aspect de-a dreptul hilar: femeile sunt de fapt bărbati machiati, care poartă fuste si peruci. Chiar si sub voalul miresei se ascunde un chip festit de băiat, cu urme de mustată deasupra gurii, dar cu buzele vopsite aprins si cu o privire sfioasă.

Ultima petrecere înainte de Lăsata SeculuiÎntregul rost al acestei procesiuni este de a-i pregăti pe credinciosi pentru intrarea în post, care înseamnă renuntarea la petreceri cu mâncare si băutură, dar si la perioada de libertate de până atunci.

La ora 2 după amiaza, tinerii costumati se adună în centrul comunei, de unde pleacă alaiul urmat de zeci de spectatori curiosi. Semnalul de plecare îl dau 4 flăcăi costumati în haiduci, care pocnesc zgomotos din bice. Alaiul de nuntă porneste încet prin sat având în frunte si un preot. În jurul cortegiului roiesc spiritele rele si spiritele bune, întruchipate de câtiva copii îmbrăcati în negru si în alb. Ceata de spirite rele aleargă prin multime pentru a-i mânji cu negru pe fată pe toti participantii la eveniment. Desi tinerii costumati în drăcusori nu stiu să spună de ce fac acest lucru, sătenii mai în vârstă mărturisesc că gestul simbolic vrea să le atragă credinciosilor atentia că s-a terminat cu distractia si urmează încercările postului.

Un alai plin de umor
Toti actorii au roluri foarte bine stabilite pe care le iau în serios, reusind în acest fel să stârnească râsul spectatorilor. Alaiul face scurte popasuri la câte o casă, moment în care stăpânul acesteia este lăudat sau criticat în textele cu tentă ironică pe care le rosteste preotul din fruntea procesiunii. În aceste texte se critică si o serie de aspecte negative ale comunitătii din anul care a trecut. Se face bilantul satiric al vietii politice, economice si religioase a comunei. De data aceasta a fost ironizată starea drumurilor din zonă si s-a mentionat că începe anul electoral. Cei care nu si-au văzut de treabă în anul precedent sunt ridiculizati. Conventia este că nimeni nu se supără. În timp ce străbat strădutele satului nuntasii primesc de la săteni ouă si slănină din care îsi vor face seara o mâncare specială, pe care o împart între ei. În urma grupului merg două bocitoare, de fapt doi bărbati îmbrăcati în babe, care plâng sfârsitul distractiilor de până acum. Nunta este doar un pretext, deoarece în coada alaiului poate fi văzut un sicriu simbolic. Pus pe un car si tras de un măgărus, sicriul este de fapt punctul central al întregii procesiuni. Acesta semnifică anul care a trecut, chefurile si veselia din perioada de după postul Crăciunului si relele care vor fi toate îngropate odată cu el. Ritualul se încheie când, după ce cortegiul a străbătut toate ulitele satului, ajunge în centrul localitătii. Aici, sicriul este distrus cu bâtele de spiridusi si aruncat într-un bazin cu apă. Pe sicriu este scris următorul mesaj: “Aici zace cadavrul Fărsangului, ucis de fulgerul anului 2004.”

“Îngroparea Fărsangului” atrage sute de turisti
Alaiul este însotit prin tot satul de zeci turisti care în permanentă fac poze sau filmează. “Îngroparea Fărsangului” este un obicei care fascinează anual sute de oameni. An de an, încă din 1648, locuitorii din comuna Rimetea au sărbătorit “Îngroparea Fărsangului”, la data care marchează începutul postului dar si venirea primăverii. Sărbătoarea se păstrează de mai bine de 300 de ani, cu o întrerupere de 2 ani, când a fost interzis în perioada comunistă. Etnografii spun că obiceiul a fost luat de la sasi, care la rândul lor l-au adus din Austria. Un participant venit special din Ungaria s-a arătat foarte impresionat de acest obicei, care sub această formă nu se întâlneste si la vecinii nostrii maghiari. La eveniment participă sute de curiosi, sositi din tară si din Ungaria si foarte multi tineri. Numărul celor sositi la Rimetea pentru data de 28 februarie a fost cu mult mai mic decât în alti ani. De obicei turistii sosesc cu 2-3 zile înainte, pentru a se familiariza cu zona de un farmec aparte.

Situat pe drumul dintre Aiud si Buru, înconjurat de masive stâncoase, Rimetea este un mic colt de rai. Casele incluse în patrimoniul UNESCO si pensiunile omologate la nivel international, reconstituie atmosfera rustică a unei asezări unguresti, unde peste tot în jur se vorbeste ungureste.
Astfel, de două săptămâni credinciosii din Rimetea si-au luat adio de la chefuri si distractii si au intrat în Postul Pastelui, care se va încheia abia peste patru săptămâni. Ritualuri asemănătoare, de Lăsata Secului, se întâlnesc în toate zonele, atât la catolici, cât si la ortodocsi, dar un obicei atât de special exista doar în câteva sate din Harghita, Covasna si Bistrita.
Autor: Diana GUTU
Designers are meant to be loved, not to be understood.
- Fabien Barral -
Avatar utilizator
robilix
Administrator AiudOnline
Administrator AiudOnline
 
Mesaje: 5638
Membru din: Vin Noi 15, 2002 2:40 pm
Localitate: Cluj, Romania / fotolix.ro

Înapoi la Articole, publicatii, ziare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator

cron
top
right  
  img   img  
Powered by Robilix WEB
Valid XHTML 1.0 Transitional This document validates as CSS!
Copyright AiudOnline.ro © 5.0
:: 2002 - 2012 ::
   
Robilix WEB - Web Design & Identity  |  Foto Robert Lixandru  |  Fundatia "Inter-Art"  |  Centrul Cultural "L. Rebreanu" Aiud  |  Loteria vizelor  |  Rent a car  |