left
AiudOnline.ro
judetul alba, românia
  bine ai venit
pagina aiudenilor de pretutindeni
  home Home   contact Contact  
    
 
 
cautare rapida aiudeni
cauta Ai o legătură cu Aiudul? Înscrie-te acum în lista aiudenilor.
fotolix.ro
 
AiudOnline.ro / forumul aiudenilor de pretutindeni
 

Razboi fratricid in lumea artei

Articole care au aparut despre Aiud, despre aiudeni.

Razboi fratricid in lumea artei

Mesajde robilix » Dum Aug 15, 2010 2:22 pm

Ziarul Unirea - 7 august 2010

Război fratricid în lumea artei
Artistii plastici din Alba Iulia dau lupte grele pentru denumirea uniunii de creatie

În luna mai a acestui an, între artiştii plastici profesionişti din Alba Iulia a izbucnit un scandal, determinat de reactivarea unei uniuni de creaţie care, întâmplător sau nu, poartă o denumire atât de asemănătoare cu cea veche, "oficială", încât poate crea confuzie. Pentru a vă edifica asupra stării de fapt trebuie să ştiţi că ceea ce am denumit drept uniune veche, "oficială", este Uniunea Artiştilor Plastici din România, Filiala Alba Iulia, care funcţionează sub această denumire încă de dinainte de 1990. Structura aceasta a ignorat însă obţinerea personalităţii juridice de-a lungul timpului (nu numai filialele din teritoriu, ci chiar şi structura centrală), obţinând-o, după unele informaţii, abia anul acesta. De menţionat în acest context că, după revoluţie, filialele au fost lăsate să se descurce singure, cum au putut, fără niciun sprijin de la Bucureşti, cu excepţia unuia aşa-zis de "coordonare". Adică fără plan expozţiţional intern şi extern la care să fie invitaţi artiştii din teritoriu, fără fonduri, fără sprijin în realizarea unor proiecte şi fără includerea filialelor în proiecte comune, de nivel naţional. Timpurile au fost grele pentru artişti (şi devin pe zi ce trece tot mai grele) aşa că nu e de mirare că multe filiale şi-au pierdut sediile, spaţiile expoziţionale şi atelierele, în general din pricina retrocedării acestora către proprietarii de drept. Iar filiala din Alba nu a făcut excepţie, membrii acesteia rămânând fără ateliere de multă vreme şi fiind nevoiţi să se descurce pe cont propriu, fiecare după posibilităţi.
lO asociaţie "duplicat" şi nişte acţiuni în instanţă
În aceste condiţii, în anul 1998 a fost înfiinţată o asociaţie "duplicat" a UAP, cu denumirea Asociaţia "Filiala din Alba Iulia a UAP din România", cu personalitate juridică. Asociaţia a fost înregistrată la Tribunalul Alba de către preşedintele UAP de atunci, pictorul Alexandru Antonescu, împreună cu colegul său Traian Mârza. Aceasta, însă, nu a fost activă de-a lungul timpului, deoarece membrii fondatori ai asociaţiei erau, totodată, şi membri ai structurii vechi, UAP din România, Filiala Alba, continuatoare a "tradiţiei artistice" de dinainte de 1990. Şi lucrurile au mers într-o oarecare inerţie, până în luna mai a acestui an, când artistul plastic Traian Mârza (fost preşedinte cu două mandate al UAP Filiala Alba) a reactivat asociaţia, atrăgând noi membri dintre tinerii artişti, proaspăt absolvenţi, şi fiind desemnat preşedinte al asociaţiei. Repet, al asociaţiei "duplicat", nu al filialei vechi, deoarece în funcţia de preşedinte al acesteia a fost reconfirmat artistul Dan Crecan. Şi de aici a început toată tevatura, care s-a soldat şi cu acţiuni în instanţă, deşi cele două uniuni de creaţie nu au, practic, absolut nimic de împărţit, pentru că UAP nu are în judeţul Alba nici spaţii, nici ateliere, nici case de creaţie. Singurul spaţiu de care dispune UAP, Filiala Alba (structura condusă de Dan Crecan) este spaţiul Galeriei de artă, dar chiar şi acesta este doar în administrarea UAP, iar proprietar este Primăria Alba Iulia. Aşa că, ce îşi dispută, oare, cele două facţiuni? Greu de spus, din moment ce preşedintele asociaţiei cu acelaşi nume, Traian Mârza, a afirmat că nu intenţionează să deranjeze în vreun fel planul expoziţional stabilit încă de anul trecut de colegii de la cealaltă structură.
Aşadar, în afară de denumirea asemănătoare până la confuzie, cele două facţiuni nu au nimic de împărţit. Conchid, aşadar, imparţial fiind şi neimplicat în vreun fel, că între artiştii din cele două structuri ar putea să se facă pace, iar cele două uniuni de creaţie pot funcţiona liniştite în judeţul nostru, separat sau împreună, după cum doresc. Tristă această dezbinare, în condiţiile în care Alba Iulia are exemplul Fundaţiei Inter-Art de la Aiud, care a devenit (prin consecvenţă, unitate şi efort conjugat) port-drapelul artei din judeţul nostru în ţară şi peste hotare.
lElitism şi profesionalism contraproductiv, vs. amatorism eficient
În acest context trebuie să precizăm că, în conformitate cu statutul cam rigid al UAP din România (structura de pe vremea comuniştilor) cooptarea în această structură a unor membri noi este dificilă şi de durată, filialele ei transformându-se de-a lungul timpului în nişte grupări elitiste, încorsetate în propria suficienţă şi, prin urmare, marcate de stereotipie. Într-un cuvânt, neavând personalitate juridică, acestea nu s-au prea putut dezvolta pe cont propriu şi au devenit doar nişte cercuri locale în care se face schimb de amabilităţi şi reverenţe reciproce, nişte cercuri închise, în interiorul cărora principala "activitate" comună este bârfa şi etalarea orgoliului. Nu discutăm despre munca individuală, din ateliere, ale cărei rezultate sunt incontestabile şi valoroase. Prin comparaţie, perspectivele unei asociaţii precum cea înfiinţată în 1998 sunt altele: având personalitate juridică, aceasta poate elebora proiecte, poate dispune de un patrimoniu propriu, poate încheia parteneriate etc. Într-un cuvânt, se poate dezvolta mai uşor, neavând nevoie de girul Bucureştiului pentru aceasta. Mai mult decât atât, în asociaţia condusă de Traian Mârza nu sunt primiţi doar artiştii plastici nemembri ai UAP din România, mai vechi sau mai noi absolvenţi ai facultăţilor de profil, ci şi unii amatori pasionaţi, precum şi oameni de cultură din alte domenii (scriitori, muzicieni, critici ş.a.), în calitate de membri asociaţi. Chiar dacă membrii vechi ai UAP strâmbă din nas când aud de primirea unor amatori într-o uniune de creaţie (gest care prezintă, desigur, o anumită periculozitate pentru calitatea actului artistic), să nu uităm "lecţia aiudeană" a Inter-Art-ului iniţiat de Ştefan Bolog (el însuşi artist "amator") care reuşeşte de 15 ani încoace să organizeze o tabără internaţională la care participă sute de artişti din toate ţările lumii, o structură de "amatori" care a expus la sediul ONU din New York şi la Woodrow Wilson Center din Washington DC, ca să nu mai vorbim despre participarea la expoziţii în Franţa, Austria, Maroc, Egipt etc. Toate acestea în pace, bună înţelegere şi... fără vanităţi găunoase. Aşadar, este loc sub soare pentru toată lumea, profesionişti şi amatori deopotrivă. Iar eu unul cred că e preferabil un amatorism eficient, decât un elitism şi un profesionalism contraproductiv!
Ioan HĂNŢULESCU
Designers are meant to be loved, not to be understood.
- Fabien Barral -
Avatar utilizator
robilix
Administrator AiudOnline
Administrator AiudOnline
 
Mesaje: 5638
Membru din: Vin Noi 15, 2002 2:40 pm
Localitate: Cluj, Romania / fotolix.ro

Înapoi la Articole, publicatii, ziare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

cron
top
right  
  img   img  
Powered by Robilix WEB
Valid XHTML 1.0 Transitional This document validates as CSS!
Copyright AiudOnline.ro © 5.0
:: 2002 - 2012 ::
   
Robilix WEB - Web Design & Identity  |  Foto Robert Lixandru  |  Fundatia "Inter-Art"  |  Centrul Cultural "L. Rebreanu" Aiud  |  Loteria vizelor  |  Rent a car  |