left
AiudOnline.ro
judetul alba, românia
  bine ai venit
pagina aiudenilor de pretutindeni
  home Home   contact Contact  
    
 
 
cautare rapida aiudeni
cauta Ai o legătură cu Aiudul? Înscrie-te acum în lista aiudenilor.
fotolix.ro
 
AiudOnline.ro / forumul aiudenilor de pretutindeni
 

Invierea Domnului

Articole care au aparut despre Aiud, despre aiudeni.

Învierea Domnului

Mesajde robilix » Sâm Apr 17, 2004 12:58 am

Aiudeanul - nr. 5, aprilie 2004

Învierea Domnului

Cea mai mare minune de la Creatie până în zilele noastre este Învierea Domnului. Dacă aceasta nu ar fi avut loc, s-ar fi uitat cu uşurintă de Cana Galilei şi nu şi-ar mai aminti nimeni despre cele trei Învieri făcute de Domnul Hristos. Învierea este Minune prin excelentă, iar prin acest act triumfal, se încheie marea dramă a împăcării Cerului cu pământul. Din această zi- şi prin această minune- a luat fiintă lumea creştină. Căci noi, creştinii suntem cu adevărat Fiii Învierii Domnului, şi, prin urmare, această zi este sărbătoare de aleasă şi sfântă bucurie.
Prăznuim în mod deosebit Învierea Mântuitorului, fiindcă ea actualizează în chip tainic faptul fundamental al creştinsmului. Fără această realitate măreată a Învierii n-ar exista creştinismul, i-ar lipsi Bisericii piatra unghiulară- chezăşia dăinuirii ei peste veacuri. ”Şi dacă Hristos n-a înviat, zadarnică este atunci propovăduirea noastră, zadarnică este şi credinta voastră” (I Cor.15-14).

Mărturii în sprijinul Învierii avem nenumărate. Sunt concludente cu deosebire arătările Mântuitorului după Înviere multor persoane, în mai multe rânduri şi în diferite locuri: Femeilor mironosite, lui Luca şi Cleopa, Sfintilor Apostoli cu exceptia lui Toma căruia, din cauza îndoielii sale, la 8 zile după Înviere, îi arată urmele suletei şi ale cuielor. De asemenea, Hristos li s-a mai arătat Sfintilor Apostoli la Marea Tiberiadei, celor peste 500 de „frati” deodată şi Apostolului Iacob. Arătările Mântuitorului după Înviere nu au fost „fantome”, ci realitatea perceptibilă. Spre a se convinge că nu este „nălucă”, Sfintii Apostoli L-au pipăit, iar El le-a împărtăşit o serie de învătături şi povete înainte de a se Înălta la Cer.

La dovedirea istorică a Învierii, se adaugă şi una de natură psihologică: după Înviere, în sufletul Sfintilor Apostoli s-a petrecut o subită şi completă transformare. Din timizi şi retraşi, ei devin curajoşi şi hotărâti. Neîncrezători, chiar în timpul convietuirii cu Iisus, după ce s-au convins de adevărul sculării din morti a Învătătorului lor, devin răspânditorii şi vestitorii hotărâti ai Învierii şi ai Învătăturii lui Iisus. Chemati în fata judecătorului ei răspund: ”Judecati dacă este drept înaintea lui Dumnezeu să ascultăm de voi mai mult decât de Dumnezeu. Căci noi nu putem să nu vorbim despre ce am văzut şi am auzit.

Multiple, profunde şi utile sunt învătăturile practice ce izvorăsc din acest măret şi neîntrecut act de biruintă asupra mortii din partea dumnezeiescului Mântuitor.

Iisus cel Înviat devine modelul vietii noastre creştine, al înzdrăvenirii şi al desăvârşirii noastre morale.Trăim în această zi freamătul de euforie sărbătorească, trăim bucuria vietuirii cu D-zeu în suflet. Nu este o bucurie ocazională, efemeră, ci veşnică; începută de aici, ea nu cunoaşte sfârşitul. Despre ea vorbeşte Mântuitorul în preajma patimilor Sale: ”Deci şi voi acum sunteti trişti, dar iarăşi vă voi vedea şi se va bucura inima voastră şi bucuria voastră nimeni nu o va lua de la voi” (Ioan16,22). Despre ea, le-a spus tot El şi femeilor mironosite, arătându-li-se în ziua Învierii Sale: ”Bucurati-vă!”

Orice jertfă curată şi prisoselnică dă roade, aduce biruintă. Iisus s-a jertfit, a înfruntat vrăjmăşiile prigonitorilor, a învins puterea mortii. Pentru creştinul autentic, Învierea înseamnă răstignirea omului cel vechi din el şi zidirea celui nou „după Dumnezeu întru sfintenia adevărului.”

Prezenta lui Iisus cel Inviat îl ajută pe creştin să-şi lărgească orizontul sufletesc, îl umple de bunătate şi-l determină să facă totul pentru izbăvirea de rău, a lui şi a aproapelui său. O inimă cuprinsă de vraja iubirii jertfelnice, intonează aria milei, a confraternitătii şi a păcii în lume, preschimbând aspectul sumbru al vietii într-unul senin, primăvăratic, sărbătoresc.

Actul Învierii este „începătura celor adormiti”. Căci, precum în Adam toti mor, aşa şi în Hristos toti vor învia (I Cor. 15 , 22). În Iisus Hristos cel înviat este realizată viata cea noua, eschatologică. El este începătura pentru cei care cred în Învierea Lui. Viata cea nouă nu este numai o promisiune, ci este deplină, în El realizată. Noi trăim în prezent, dar cu ochii credintei şi sperantei îndreptati spre El, spre Viata cea adevărată, ultima şi fără de moarte. Adevărul acesta rezultă limpede chiar din cuvintele Mântuitorului: ,, Aceasta este voia Tatălui Meu, ca oricine vede pe Fiul şi crede în El să aibă viata veşnică şi Eu îl voi învia în ziua cea de apoi (Ioan 6, 40 ) .

Iisus este prezent fără întrerupere între noi; este prezent în Sfânta Euharistie, în care creştinii adoră şi-l primesc pe Iisus întreg, Dumnezeu şi Om, Cel ce se dăruieşte cu aceeaşi sfântă şi neprecupetită lepădătura de sine cu care s-a dăruit pe Golgota. Sf. Euharistie este considerată o prelungire a misterului Răscumpărării, în care intră ca element constitutiv, fiintarea indisolubiă şi Învierea Celui Răstignit. Ziua Duminicii este consacrată în moment deosebit Învierii Domnului; creştinii se desfătează, în această zi, în bucuria petrecerii cu Dumnezeu, neuitând cuvintele Lui de mângâiere şi încurajare adresate Sfintilor Apostoli: „…Iată Eu cu voi sunt în toate zilele, până la sfârşitul veacului”. (Matei 28,20).

Viata nu trebuie trăită în dezmăt, ci ferită de arşita păcatului, conform voii lui Dumnezeu, având ca îndreptător faptul credintei, ancora nădejdii şi mireasa iubirii ”Care nu caută ale sale” (Cor. 13,5). Este ştiut că atunci când păcatul intră în inima creştinului şi pune stăpânire pe ea, Bucuria duhovnicească se stinge, duhul lui Dumnezeu o părăseşte pentru că ce ”împărtăşirea are lumina cu întunericul.” (II Cor. 6,14)

Învierea Domnului nu trebuie să însemne numai o trăire periferică şi conventională a creştinului, ci una reală, adâncă. Cei cu îndreptarul format în duhul credintei şi al iubirii curate, să adauge şi contributia lor la îndreptarea celor îndoielnici, la luminarea celor neştiutori şi la ajutorarea celor lipsiti. Această lucrare este necesară pentru ca toate mădularele organismului să fie viguroase şi forta divină a creştinismului să se reverse în viata de toate zilele.

În Învierea lui Hristos se strâng toate bucurile Credintei noastre, dar pe toate le copleşeşte bucuria veşnică a Învierii conştiintei creştineşti şi a practicării virtutilor– drept piedestal pentru îndumnezeirea firii noastre. (II Cor. 1,6) De aceea se impune să o păstrăm curată pentru a păşi senin pe plaiurile înmiresmate ale Ierusalimului Ceresc, urmând slova inspirată a Sfântului Evanghelist Ioan :”Fii credincios până la moarte şi îti voi da cununa vietii”. (Apoc. 2,10)
Hristos a Înviat!
Preot paroh Teofil Sas
Designers are meant to be loved, not to be understood.
- Fabien Barral -
Avatar utilizator
robilix
Administrator AiudOnline
Administrator AiudOnline
 
Mesaje: 5638
Membru din: Vin Noi 15, 2002 2:40 pm
Localitate: Cluj, Romania / fotolix.ro

Înapoi la Articole, publicatii, ziare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

cron
top
right  
  img   img  
Powered by Robilix WEB
Valid XHTML 1.0 Transitional This document validates as CSS!
Copyright AiudOnline.ro © 5.0
:: 2002 - 2012 ::
   
Robilix WEB - Web Design & Identity  |  Foto Robert Lixandru  |  Fundatia "Inter-Art"  |  Centrul Cultural "L. Rebreanu" Aiud  |  Loteria vizelor  |  Rent a car  |